STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
KRITERIA PENCAPAIAN
|
1. MEMAHAMI KONSEP KETUHANAN DAN KERASULAN
|
Menerangkan Konsep Ketuhanan
|
ü Menghuraikan sifat Rububiyyah , Uluhiyyah dan Asmaa Wa Sifat
ü
Mensyukuri nikmat
beragama
ü
Menjelaskan kelebihan orang yang beragama dengan tidak
beragama
ü
Menjelaskan peranan agama dalam pembangunan tamadun
manusia.
ü
Menghormati agama-agama
dan kepercayaan lain.
|
Menjelaskan Konsep Kerasulan
|
ü Menjelaskan bagaimana kehidupan manusia tanpa
bimbingan Rasul.
ü Menerangkan sebab-sebab Rasul perlu bersifat
maksum.
ü Membezakan pengertian rasul dengan nabi.
ü Menyebut sifat-sifat wajib bagi Rasul.
ü Menunjukkan contoh adab bersopan dengan Rasul
ü Membezakan di antara mukjizat dengan karamah
|
|
2. MEMAHAMI KONSEP KEJADIAN INSAN DAN ALAM
|
Menghuraikan Konsep Kejadian Insan
|
ü
Mengetahui pengertian insan.
ü
Menerangkan proses kejadian manusia.
ü
Menghuraikan tanggungjawab insan dan
sebab-sebabnya.
ü
Membandingkan keistimewaan insan dan
makhluk lain
ü
Melaksanakan tanggungjawab sebagai
khalifah dengan baik.
ü
Menerangkan akibat mengabaikan
tanggungjawab
sebagai insan.
|
Menjelaskan
Konsep Alam Ghaib
|
ü Mengetahui bahagian alam, ciri-ciri dan
contohnya
ü Mengetahui dalil akli dan nakli kewujudan alam
ghaib
ü Menerangkan hubungan kehidupan manusia di dunia
dan akhirat
ü Menyatakan sebab-sebab /kebaikan
mempercayai alam ghaib
ü Menjelaskan hikmah Allah merahsiakan alam ghaib
ü Menjelaskan akibat tidak mempercayai alam ghaib
ü Membezakan di antara alam musyahadah dengan alam
ghaib
|
|
Memahami
Tanggungjawab Memelihara dan Memulihara
Alam
|
ü Menyatakan pengertian memelihara dan memulihara
alam
ü Mengetahui tanggungjawab manusia terhadap alam
dan dalilnya
ü Mengetahui sumbangan alam terhadap manusia
ü Menghuraikan cara memelihara dan memulihara alam.
ü Menerangkan hikmah memelihara dan
memulihara alam.
ü Menjelaskan akibat tidak memelihara dan
memulihara alam.
ü Mengenalpasti punca kerosakkan alam dan
langkah-langkah mengatasinya.
|
|
3. KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL
|
Islam Berteraskan Wahyu
|
ü Menyatakan pengertian wahyu, ciri-ciri dan
cara-cara penurunan wahyu.
ü Menerangkan bukti kebenaran wahyu.
ü Menjelaskan keperluan dan peranan wahyu kepada
manusia..
ü Membezakan kehidupan manusia yang beramal dan
tidak beramal dengan wahyu.
|
Memahami
Wahyu adalah Sumber Ilmu Islam yang bersifat Azali
|
ü Menyatakan pengertian azali.
ü Menyatakan hujah wahyu menjadi sumber ilmu dalam
Islam.
ü
Menyatakan kedudukan Al-Quran dan Al- Sunah sebagai wahyu Allah.
ü
Menyatakan bidang-bidang ilmu yang terdapat dalam wahyu daripada
fardhu ain dan fardhu kifayah.
|
|
4. BIMBINGAN AL-QURAN KEPADA
AKAL
|
Akal Berfungsi
Di
Bawah
Naungan Wahyu.
|
ü Menyatakan pengertian akal.
ü Menyatakan
cirri-ciri akal.
ü Menyatakan peranan akal kepada manusia.
ü Menerangkan perkara yang tidak mampu difikirkan oleh akal.
ü Menjelaskan hujah yang menunjukkan bahwa
penggunaan akal semata-mata tidak mampu menyelesaikan masalah manusia tanpa
bimbingan wahyu
ü Menerangkan proses pemikiran yang berlandaskan
al-Quran.
ü Menghuraikan fungsi akal dalam mengenal tuhan.
ü
Menyatakan sebab-sebab Allah swt menurunkan wahyu kepada manusia
sedangkan mereka telah dianugerahkan akal.
ü
Menyatakan amalan-amalan yang boleh merosakkan akal.Menyatakan
pengertian Al-Quran.
|
5. BIMBINGAN HADIS KEPADA AKAL
|
Peranan
Dan Kedudukan Hadis Sebagai Panduan Dan Ikutan
|
ü Memahami pengertian hadis beserta contoh.
ü Menyatakan
peranan hadis sebagai penjelas kepada al-Quran.
ü
Menerangkan bahagian hadis dan maksud bagi hadis tersebut.
ü
Menerangkan maksud fahaman anti hadis.
|
6. PENGARUH YANG MEROSAKKAN PEMIKIRAN MUSLIM
|
Mengenalpasti pengaruh luar dan
dalam yang bertentangan dengan ajaran
Islam
|
ü
Menyatakan maksud fahaman mulhid.
ü
Menyatakan maksud sekularisme, sosialisme,
kapitalisme dan liberalisme.
ü
Menyatakan keburukan fahaman kapitalisme,
liberalisme dan sekularisme.
ü
Menerangkan sebab masyarakat terpengaruh dengan
fahaman mulhid.
ü
Menjelaskan cara fahaman mulhid mempengaruhi
pemikiran umat Islam.
ü
Menerangkan cara membasmi kefahaman mulhid dalam
masyarakat..
|
7. PANDANGAN HIDUP ISLAM
|
Menerangkan
Konsep Rabbaniah
|
ü Menyatakan pengertian dan prinsip Rabbaniyyah.
ü Menerangkan cara memiliki dan menghayati sifat Rabbaniyyah.
ü Menyatakan maksud agama.
ü
Menyatakan ciri-ciri agama langit.
ü
Menerangkan perbezaan antara agama budaya dan
agama langit.
|
Menjelaskan Konsep Syumuliah
|
ü Menyatakan pengertian Syumuliyyah
ü Menyatakan bagaimana Islam boleh disesuaikan
dengan pelbagai tempat, masa dan keadaan.
ü
Menyakini Islam agama yang lengkap
ü
Memberi dalil naqli dan aqli berkaitan dengan Syumuliyyah.
|
|
Menerangkan
Konsep Waqi’iyyah
|
ü Menyatakan takrif waqi’iyyah
ü Menyatakan agama Islam bersifat praktikal
ü
Menjelaskan prinsip waqi’iyah
ü
Memberi dalil aqli dan naqli bagi waqi’iyah
|
|
Menerangkan
Konsep ‘Alamiyah
|
ü Menyatakan pengertian ‘Alamiyyah.
ü Menyenaraikan prinsip- prinsip ‘Alamiyyah.
ü Menyenaraikan konsep ‘Alamiyyah dalam
bidang sosial / hak asasi manusia dan
perundangan.
ü Menyenaraikan bentuk hak asasi manusia yang
dijaga oleh Islam.
|
|
Menerangkan
Konsep Murunah
|
ü Menyatakan pengertian murunah.
ü Menyenaraikan prinsip- prinsip murunah.
ü Menyatakan kelebihan sifat murunah.
ü Menyatakan konsep murunah.
ü Menyatakan pengertian thabat
ü Menjelaskan perkaitan antara ‘Al Thabat’ dan
‘Al-Murunah’
|
|
8. SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM DAN PENTADBIRAN ISLAM
|
Memahami Matlamat, Ciri Dan
Pembentukan Pemerintahan Islam.
|
ü
Menyatakan pengertian negara Islam.
ü
Menyatakan prinsip-prinsip negara Islam.
ü
Menerangkan sebab negara Islam perlu ditegakkan.
ü
Menjelaskan perbezaan negara Islam dan bukan
Islam.
ü
Menerangkan keistimewaan negara Islam serta
ciri-ciri negara Islam.
ü
Menghuraikan matlamat negara Islam.
ü
Menjelaskan maksud syura serta ciri-cirinya
|
Memahami Tanggungjawab Pemimpin Dak Rakyat
|
ü Menyatakan pengertian khalifah (pemimpin)
menurut Islam.
ü Menyatakan ciri-ciri yang perlu ada pada
khalifah.
ü Menyatakan syarat-syarat menjadi khalifah.
ü Menyatakan tanggungjawab khalifah.
ü Menyatakan ciri-ciri rakyat yang
bertanggungjawab.
ü Menyatakan hak rakyat. Menyatakan pengertian khalifah
(pemimpin) menurut Islam
|
|
9. SISTEM KEHAKIMAN MENURUT ISLAM
|
Memahami kehakiman berlandaskan al-Quran dan al-Hadis
|
ü
Memberikan pengertian kehakiman dan matlamat utama
sistem kehakiman.
ü
Menyatakan prinsip kehakiman.
ü
Menghuraikan etika kehakiman Islam.
ü
Menerangkan syarat-syarat perlantikan hakim.
ü
Menyatakan tanggungjawab hakim.
ü
Membincangkan keistimewaan sistem kehakiman
Islam.
ü
Menyenaraikan sumber-sumber
kehakiman/perundangan Islam.
|
10. SISTEM SOSIAL MENURUT ISLAM
|
Memahami Sistem Sosial Menurut Islam
|
ü Menyatakan pengertian
sistem sosial Islam.
ü Menjelaskan ciri-ciri
sistem sosial Islam.
ü Menyatakan matlamat sistem
sosial Islam.
ü Menyatakan nilai murni
sistem Islam.
ü Membezakan sistem sosial
Islam dengan sistem sosial bukan Islam.
ü Menerangkan dugaan dan
cabaran yang dihadapi oleh remaja masa kini.
ü Menjelaskan peranan remaja
dalam membangunkan sesebuah negara.
ü Menyatakan punca-punca
keruntuhan akhlak remaja.
|
DSK Semester 5
SEMESTER 5
Subscribe to:
Posts (Atom)