SIFAT-SIFAT MAZMUMAH
1. Syarrut ta‘am
(banyak makan)
Iaitu terlampau banyak
makan atau minum ataupun gelojoh ketika makan atau minum.
Makan dan minum yang
berlebih-lebihan itu menyebabkan seseorang itu malas dan lemah serta membawa
kepada banyak tidur. Ini menyebabkan kita lalai daripada menunaikan ibadah dan
zikrullah.
Makan dan minum yang
berlebih-lebihan adalah ditegah walaupun tidak membawa kepada lali daripada
menunaikan ibadah kerana termasuk di dalam amalan membazir.
Iaitu banyak berkata-kata atau banyak bercakap.
Banyak berkata-kata itu
boleh membawa kepada banyak salah, dan banyak salah itu membawa kepada banyak
dosa serta menyebabkan orang yang mendengar itu mudah merasa jemu.
3. Ghadhab (pemarah)
Ia bererti sifat pemarah,
iaitu marah yang bukan pada menyeru kebaikan atau menegah daripada kejahatan.
Sifat pemarah adalah
senjata bagi menjaga hak dan kebenaran. Oleh kerana itu, seseorang yang tidak
mempunyai sifat pemarah akan dizalimi dan akan dicerobohi hak-haknya.
Sifat pemarah yang dicela
ialah marah yang bukan pada tempatnya dan tidak dengan sesuatu sebab yang
benar.
4. Hasad (dengki)
Iaitu menginginkan nikmat
yang diperolehi oleh orang lain hilang atau berpindah kepadanya.
Seseorang yang bersifat
dengki tidak ingin melihat orang lain mendapat nikmat atau tidak ingin melihat
orang lain menyerupai atau lebih daripadanya dalam sesuatu perkara yang baik.
Orang yang bersifat demikian seolah-olah membangkang kepada Allah subhanahu
wata‘ala kerana mengurniakan sesuatu nikmat kepada orang lain.
Orang yang berperangai
seperti itu juga sentiasa dalam keadaan berdukacita dan iri hati kepada orang
lain yang akhirnya menimbulkan fitnah dan hasutan yang membawa kepada bencana
dan kerosakan.
5. Bakhil (kedekut)
Iaitu menahan haknya
daripada dibelanjakan atau digunakan kepada jalan yang dituntut oleh agama.
Nikmat yang dikurniakan
oleh Allah subhanahu wata‘ala kepada seseorang itu merupakan sebagai alat untuk
membantu dirinya dan juga membantu orang lain. Oleh yang demikian, nikmat dan
pemberian Allah menjadi sia-sia sekiranya tidak digunakan dan dibelanjakan
sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah subhanahu wata‘ala.
Lebih-lebih lagi dalam
perkara-perkara yang menyempurnakan agama seperti zakat, mengerjakan haji dan
memberi nafkah kepada tanggungan, maka menahan hak atau harta tersebut adalah
suatu kesalahan besar di sisi agama.
Sambungan....