Etika Dalam Perniagaan Islam
Apakah Maksud Etika?
Etika ialah satu perkataan yang berasal dari
bahasa Greek `Ethos' yang memberi maksud peraturan yang membatasi gelagat
manusia. Oleh itu apabila disebut etika perniagaan ia memberi erti
peraturan-peraturan yang membatasi gelagat atau tindakan manusia dalam kegiatan
perniagaan.
Etika Dalam Perniagaan Islam
Etika perniagaan Islam adalah diperoleh daripada
dua sumber utama hukum Islam iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Selain itu, ia juga
dibincangkan oleh ulamak-ulamak dalam satu cabang daripada ilmu fiqh iaitu fiqh
al-muamalat. Secara umumnya adalah penting untuk kita memahami tujuan syariat
untuk menentukan bentuk dan kandungan kegiatan perniagaan kita. Dengan memahami
etika perniagaan kita akan dapat memastikan perniagaan kita akan diredhai oleh
Allah.
Dalam menggariskan etika perniagaan, Islam
menjadikan 'Prinsip Tidak Memudharatkan' sebagai asas penting. Prinsip ini
merujuk kepada peraturan yang menggerakkan tindakan dan gelagat pimpinan serta
pihak bawahan dalam hubungan sesama mereka dan yang memberi kesan di luar
organisasi. Hubungan ini dapat menghalang serta mengurangkan sifat dan tindakan
negatif terhadap orang lain dan diri sendiri. Ia juga merujuk kepada kesan
produk atau perkhidmatan terhadap pengguna dan alam sekitar. Ini bersesuaian
dengan tujuan Syariat Islam diturunkan untuk memelihara lima perkara asas iaitu
agama, nyawa, akal, keturunan dan harta. Dalam menjalankan kegiatan perniagaan
berlandaskan etika Islam seseorang usahawan harus memastikan peraturan berikut
dipatuhi.
Seseorang usahawan Muslim haruslah memastikan
bahawa niatnya hanyalah untuk mencapai tujuan dan mendapatkan keredhaan Allah
s.w.t. dalam segala aspek kehidupannya. Salah satu daripada etika penting dalam
perniagaan ialah melaksanakan keadilan dan ihsan. Oleh itu dalam kegiatan
perniagaan kita harus melaksanakan keadilan, kebajikan, memberi sedekah, serta
tidak melakukan perkara keji, mungkar atau menzalimi diri kita dan orang lain.
Tindakan dan keputusan yang berdasarkan sifat
amanah dan kebenaran adalah perlu bagi memastikan urusan perniagaan itu adil
dan setiap orang sama ada pembeli atau pengusaha mendapat haknya.
Kesannya, penipuan dan perpecahan akan dapat
dielakkan. Misalnya, penyorotan barang adalah berbahaya kepada masyarakat dan
negara kerana ia menyebabkan kekurangan barang yang dikehendaki oleh masyarakat
dan menyebabkan harga akan meningkat serta tekanan terhadap kadar inflasi.
Selain itu, seseorang usahawan juga harus
memastikan bahawa sebarang bentuk pengiklanan atau promosi benar-benar
mencerminkan kualiti dan kandungan barangan atau perkhidmatan agar seseorang
pembeli itu tidak merasakan bahawa dirinya ditipu.
Kaedah pemasaran yang dilarang ialah menggunakan
wanita dalam media cetak dan elektronik sebagai bahan pelaris atau untuk
menarik masyarakat membelinya. Kaedah ini akan merosakkan jiwa dan akhlak
remaja khususnya dan meningkatkan gejala-gejala sosial dalam masyarakat.
Tambahan lagi, usahawan Muslim harus memastikan
bahawa setiap timbangan haruslah dilakukan dengan adil dan tanpa penipuan. Kita
haruslah memberikan pengguna hak mereka sejajar dengan harga yang mereka bayar.
Manakala, gharar berlaku apabila pembeli terlampau ghairah
untuk mendapatkan keuntungan iaitu dengan menyifatkan barang yang dijual dengan
sifat yang berlainan dari yang sebenar.
Seorang usahawan Muslim seharusnya membebaskan
diri dari perjudian dan riba sama ada dalam pembiayaan atau pelaburan. Di
Malaysia sumber-sumber pembiayaan yang bebas dari riba semakin meluas. Usaha
perlu dibuat oleh usahawan untuk mengenal pasti sumber-sumber ini dan
memanfaatkannya sebaik yang mungkin. Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB)
menyediakan kebanyakan daripada pembiayaan-pembiayaan ini untuk usahawan Islam
dan bukan Islam.
Usahawan juga perlu menguruskan manusia agar
mereka dapat meningkatkan produktiviti dan kualiti pengeluaran. Kita perlu
menjaga hubungan baik dengan mereka dan menjaga kebajikan mereka. Sekiranya
kita tidak menjaga kebajikan mereka tetapi memaksa mereka memberikan komitmen
terhadap kualiti dan produktiviti maka kita menzalimi mereka. Apabila pekerja
merasakan diri mereka dizalimi maka mereka akan mulai membuat keputusan untuk
berhenti kerja.
Islam juga sangat menekankan kualiti. Produk
yang tidak berkualiti boleh menjejaskan usaha untuk membangunkan masyarakat
dari sudut mental, moral, dan kesihatan. Generasi baru akan menghadapi banyak
masalah termasuk anak-anak kita nanti. Kita tidak mahu masyarakat
yang berpenyakit dari semua sudut. Tindakan undang-undang akan
dihadapkan kepada seseorang usahawan sekiranya hal ini berlaku dan akan
merugikan pihak usahawan sendiri.
Sebagai seseorang usahawan kita harus faham
bahawa masyarakat pengguna bukanlah masyarakat yang pasif tetapi aktif. Dengan
adanya persatuan-persatuan pengguna yang mempunyai matlamat menjaga hak-hak
pengguna, kita harus berhati-hati dalam mengeluarkan produk bagi mengelakkan
diri kita daripada mengalami kerugian kerana pengguna enggan membeli produk
kita.
Adalah bertentangan dengan prinsip Islam
sekiranya seseorang usahawan itu membuat sesuatu yang dikira sebagai melanggar
kontrak yang telah dibuat dengan pihak lain. Tambahan lagi, kontrak yang tidak
jelas boleh menimbulkan ketidakadilan kepada satu pihak. Ini akan mengakibatkan
permusuhan di antara pihak yang terlibat. Maka, sesuatu kontrak itu perlu
dibuat dengan syarat dan rukun yang jelas supaya berlaku adil.
Walaupun Islam menganggap keusahawanan merupakan
satu ibadat dan orang yang terlibat akan mendapat balasan yang baik sekiranya
seseorang usahawan itu mempunyai niat yang baik dan melaksanakannya berdasarkan
etika Islam namun ini tidak bermakna dia boleh meninggalkan ibadat-ibadat
khusus yang diwajibkan. Hendaklah kita menunaikan ibadat seperti zakat
perniagaan dan sembahyang bila tiba waktunya walaupun kita terpaksa
meninggalkan apa sahaja kegiatan yang kita sedang lakukan.
Di samping itu, peniaga haruslah menetapkan
harga yang adil dan berpatutan terhadap sesuatu barangan atau perkhidmatan
untuk pembeli. Harga haruslah mencerminkan interaksi normal antara permintaan
dan penawaran. Harga yang tidak adil akan menyebabkan golongan yang tidak
berkemampuan tidak dapat memiliki barangan keperluan mereka. Ia juga akan
menyebabkan inflasi dan memberi kesan terhadap daya saingan barangan tempatan.
Perlaksanaan Etika Peniagaan Dalam Islam
Terdapat tiga cara untuk kita melaksanakan etika
perniagaan Islam iaitu :
- Peniaga atau pengusaha haruslah mempunyai ilmu pengetahuan mengenai etika perniagaan Islam dan ini menuntut mereka agar sentiasa memahami serta melaksanakan apa yang di gariskan oleh syariat Islam.
- Pengguna harus memahami etika perniagaan Islam dan memastikan agar peniaga dan pengusaha mengamalkannya. Mereka harus bertindak secara aktif dalam mempertahankan hak-hak mereka sebagai pengguna dan memberikan maklumat kepada agensi-agensi kerajaan dan swasta yang terlibat dalam memantau pelaksanaan etika perniagaan sekiranya terdapat penyelewengan.
- Peranan kerajaan pula, menyediakan garis panduan yang jelas dan lengkap mengenai etika perniagaan untuk diedarkan kepada peniaga dan pengusaha-pengusaha serta menyediakan ruang bagi orang ramai untuk menyuarakan bantahan dan memberikan maklumat sekiranya terdapat penyelewengan.
Kita sebagai usahawan muslim akan dapat
melaksanakan dan mengamalkan etika perniagaan berdasarkan dari niat kita, sifat
amanah dan benar, hubungan dengan pihak pekerja dan pengguna, pengeluaran,
pembiayaan, pengiklanan dan sebagainya berlandaskan Islam. Ini bersesuaian
dengan ayat al-Quran, ‘Wahai orang-orang yang beriman masuklah dalam
Islam keseluruhannya’.Sama-samalah kita mempraktikkan etika ini dalam perniagaan untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t.
Ringkasan dari Jurnal yang dikarang oleh Prof Madya Syed Omar Bin Syed Agil