Ialah menjaga maruah diri daripada tercemar oleh perbuatan-perbuatan yang dilarangoleh Islam.
CARA MENJAGA KEHORMATAN DIRI
- Memakai pakaian menutup aurat
- Tidak melakukan perkara maksiat
- Bergaul mengikut batas-batas yang ditentukan oleh Islam
TUJUAN ISLAM MENYURUH MENJAGA KEHORMATIAN DIRI
DARIPADA PERBUATAN-PERBUATAN YANG DILARANG
- Melahirkan umat Islam yang bemaruah dan dihormati oleh umat-umat yang lain.
- Menghindarkan berlakunya pergaduhan dan permusuhan dalam masyarakat.
- Melahirkan masyarakat penyayang yang berasaskan keluarga bahagia yang diredaioleh Allah swt
- Untuk melahirkan keturunan yang suci dan bertanggung jawab
- Untuk mengelakkan diri dari melahirkan penyakit sosial yang melanda dalam masyarakat akibat dari perbuatan larangan Allah
PENGERTIAN ZINA
Ialah persetubuhan yang dilakukan oleh seorang lelaki dengan seorang perempuan tanpa nikah yang sah mengikut hukum syarak (bukan pasangan suami isteri) dan kedua-duanya orang yang mukallaf, dan persetubuhan itu tidak termasuk dalam takrif (persetubuhan yang meragukan).
Jika seorang lelaki melakukan persetubuhan
dengan seorang perempuan, dan lelaki itu menyangka bahawa perempuan yang
disetubuhinya itu ialah isterinya, sedangkan perempuan itu bukan isterinya atau
lelaki tadi menyangka bahawa perkahwinannya dengan perempuan
yang disetubuhinya itu sah mengikut hukum syarak, sedangkan sebenarnya
perkahwinan mereka itu tidak sah, maka dalam kes ini kedua-dua orang itu tidak
boleh didakwa dibawah kes zina dan tidak boleh dikenakan hukuman hudud, kerana
persetubuhan mereka itu adalah termasuk dalam wati’ subhah iaitu persetubuhan
yang meragukan.
Mengikut peruntukan hukuman syarak yang
disebutkan di dalam Al-Qur’an dan Al-Hadith yang dikuatkuasakan dalam
undang-undang Qanun Jinayah Syar’iyyah bahawa orang yang melakukan perzinaan
itu apabila sabit kesalahan di dalam mahkamah wajib dikenakan hukuman hudud,
iaitu disebat sebanyak 100 kali sebat. Sebagaimana Firman Allah Subhanahu Wa
Ta’ala yang bermaksud :
“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina,
hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari kedua-duanya 100 kali sebat, dan
janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam
menjalankan hukum Agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari
Akhirat, dan hendaklah disaksikan hukuman siksa yang dikenakan kepada mereka
itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman”. (Surah An- Nur ayat 2)
ZINA TERBAHAGI KEPADA DUA :
- ZINA MUHSAN
- ZINA BUKAN MUHSAN
ZINA MUHSAN
Iaitu lelaki atau perempuan yang telah pernah melakukan persetubuhan yang halal (sudah pernah berkahwin)
ZINA BUKAN MUHSAN
Iaitu lelaki atau perempuan yang belum pernah melakukan persetubuhan yang halal (belum pernah berkahwin).
Perzinaan yang boleh dituduh dan didakwa dibawah
kesalahan Zina Muhsan ialah lelaki atau perempuan yang telah baligh, berakal,
merdeka dan telah pernah berkahwin, iaitu telah merasai kenikmatan persetubuhan
secara halal.
Penzinaan yang tidak cukup syarat-syarat yang
disebutkan bagi perkara diatas tidak boleh dituduh dan didakwa dibawah
kesalahan zina muhsan, tetapi mereka itu boleh dituduh dan didakwa dibawah
kesalahan zina bukan muhsan mengikut syarat-syarat yang dikehendaki oleh hukum
syarak.
HUKUMAN YANG DIKENAKAN
KEATAS ORANG YANG ZINA MUHSAN DAN BUKAN MUHSAN
Seseorang yang melakukan zina Muhsan, sama ada lelaki atau perempuan wajib dikenakan keatas mereka hukuman had (rejam) iaitu dibaling dengan batu yang sederhana besarnya hingga mati. Sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab I’anah Al- Thalibin juzuk 2 muka surat 146 yang bermaksud:
”Lelaki atau perempuan yang melakukan zina
muhsan wajib dikenakan keatas mereka had (rejam), iaitu dibaling dengan batu
yang sederhana besarnya sehingga mati”.
Seseorang yang melakukan zina bukan muhsan sama
ada lelaki atau perempuan wajib dikenakan ke atas mereka hukuman sebat 100 kali
sebat dan buang negeri selama setahun sebagaimana terdapat di dalam kitab
Kifayatul Ahyar juzuk 2 muka surat 178 yang bermaksud :
”Lelaki atau perempuan yang melakukan zina bukan
muhsin wajib dikenakan keatas mereka sebat 100 kali sebat dan buang negeri
selama setahun”.
PEREMPUAN YANG DIROGOL DAN
DIPERKOSA
Perempuan-perempuan yang dirogol atau diperkosa oleh lelaki yang melakukan perzinaan dan telah disabit dengan bukti –bukti yang diperlukan oleh syarak dan tidak menimbulkan sebarang keraguan dipihak hakim bahawa perempuan itu dirogol dan diperkosa, maka dalam kes ini perempuan itu tidak boleh dijatuhkan dan dikenakan hukuman hudud,dan ia tidak berdosa dengan sebab perzinaan itu.
Lelaki yang merogol atau memperkosa perempuan
melakukan perzinaan dan telah sabit kesalahannya dengan bukti – bukti dan
keterangan yang dikehendaki oleh syarak tanpa sebarang keraguan dipihak hakim,
maka hakim hendaklah menjatuhkan hukuman hudud keatas lelaki yang merogol
perempuan itu, iaitu wajib dijatuhkan dan dikenakan ke atas lelaki itu hukuman
rejam dan sebat.
Perempuan-perempuan yang telah disabitkan oleh
hakim bahawa ia adalah dirogol dan diperkosa oleh lelaki melakukan perzinaan,
maka hakim hendaklah membebaskan perempuan itu dari hukuman hudud (tidak boleh
direjam dan disebat) dan Allah mengampunkan dosa perempuan itu di atas
perzinaan secara paksa itu.
MENDATANGI BINATANG
Seseorang yang mendatangi binatang tidak boleh diistilahkan sebagai orang yang berzina.Perbuatan mereka itu boleh diistilahkan suatu perbuatan yang haram dan keji yang wajib dijatuhkan hukuman takzir.
BERSETUBUH DENGAN ORANG
YANG TELAH MATI
Lelaki yang mensetubuhi perempuan yang telah mati yang bukan isterinya tidak boleh diistilahkan melakukan perzinaan, tetapi lelaki itu wajib dikenakan hukuman takzir.Begitu juga perempuan yang memasukkan zakar lelaki yang telah mati yang bukan suaminya ke dalam farajnya tidak boleh juga dikira sebagai berzina, tetapi perempuan itu wajib juga dikenakan hukuman takzir.
Oleh itu bagi perkara tersebut diatas lelaki dan
perempuan itu tadi wajib dikenakan hukuman takzir sahaja dan tidak boleh
dikenakan hukuman hudud.
BUKTI-BUKTI UNTUK
MENSABITKAN KESALAHAN ZINA
Untuk mensabitkan seseorang itu bersalah dalam kes zina yang wajib dikenakan hukuman hudud mestilah dibuktikan dengan salah satu perkara-perkara berikut:-
i) Perzinaan itu mestilah disaksikan oleh empat
orang saksi lelaki. Sebagaimana Firman Allah Taala yang bermaksud:
”Dan sesiapa yang melakukan perbuatan keji
(zina) diantara perempuan-perempuan kamu maka carilah empat orang lelaki
diantara kamu menjadi saksi terhadap perbuatan-perbuatan mereka”.
( Surah An-Nisaa' - Ayat 15)
( Surah An-Nisaa' - Ayat 15)
ii) Ikrar (pengakuan) daripada orang yang
melakukan zina. Ikrar ini hendaklah dibuat dihadapan imam atau wakilnya seperti
hakim atau kadhi.
iii) Qarinah, iaitu perkara-perkara yang
menunjukkan berlaku perzinaan, misalnya hamil bagi perempuan-perempuan yang
tidak bersuami, atau tidak diketahui perempuan itu ada suami.
KELAYAKAN SAKSI –SAKSI
DALAM KES ZINA
Saksi-saksi yang layak untuk menjadi saksi dalam kes kesalahan berzina yang boleh diterima penyaksiannya ialah mereka yang memenuhi syarat-syarat berikut:-
- 4 orang lelaki.
- Baligh, telah dewasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan oleh syarak.
- Berakal
- Orang yang adil, iaitu tidak melakukan dosa besar dan dosa –dosa kecil.
- Orang Islam.
- Saksi-saksi itu kesemuanya mestilah benar-benar melihat dengan matanya sendiri masuk kemaluan lelaki itu kedalam kemaluan perempuan itu seperti keris masuk kedalam sarungnya.
- Keterangan saksi-saksi itu mestilah jelas, iaitu menerangkan secara hakiki masuk zakar lelaki itu ke dalam lubang faraj perempuan itu sebagaimana yang berlaku – bukan secara kiasan.
- Saksi-saksi itu mestilah melihat sendiri perzinaan itu dilakukan dalam satu tempat yang tertentu dan dalam satu masa yang sama (tidak berlainan tempat dan masa).