Semester 1 - Tamadun Islam
Imam al Syafie Rahimahullah
STANDARD
KANDUNGAN :
|
Imam al Syafie Rahimahullah
|
STANDARD
PEMBELAJARAN:
|
Menjelaskan iktibar daripada
sejarah Imam al Syafie Rahimahullah.
|
KRITERIA
PENCAPAIAN :
|
1.
Menyatakan riwayat hidup Imam al Syafie Rahimahullah
secara ringkas.
2.
Menyatakan sifat peribadi Imam al Syafie Rahimahullah.
3.
Menjelaskan kegigihan Imam al Syafie Rahimahullah
dalam menuntut ilmu.
4.
Menjelaskan sumbangan Imam al Syafie Rahimahullah kepada tamadun Islam.
5.
Menerangkan iktibar daripada sejarah Imam al Syafie Rahimahullah.
6.
Sentiasa mencontohi kegigihan Imam al Syafie Rahimahullah dalam menuntut
ilmu.
|
MASA
:
|
60
minit
|
KRITERIA
PENCAPAIAN :
|
Menyatakan riwayat hidup Imam al Syafie Rahimahullah secara ringkas.
|
1. Nama sebenar ialah Muhammad bin
Idris bin Al Abbas bin Usman bin Syafi’b in Saib.
2. Keturunannya bertemu dengan
salsilah Nabi pada datuknya Abdu Manaf.
3. Dilahirkan Ghazzah(Gaza) daerah Asqalan, Palestin pada tahun 150H/767M.
4. Gelaran As Syafie adalah sempena
datuknya iaitu Syafi’ bin Saib.
5. Meninggal dunia pada 29 Rajab
tahun 204H/820M di Mesir.
|
|
KRITERIA
PENCAPAIAN :
|
Menyatakan sifat peribadi Imam al Syafie Rahimahullah
|
1. Kuat
ingatan dan boleh menghafaz kesemua pelajaran yang diajar.
2. Gigih
dalam menuntut ilmu.
3. Seorang
yang terang hati,
4. Rajin.
5.
Peribadinya yang sangat tinggi.
|
|
KRITERIA
PENCAPAIAN :
|
Menjelaskan kegigihan Imam al
Syafie Rahimahullah dalam menuntut ilmu.
|
1. Imam As-Syafie mula belajar Al-Quran ketika berusia 5 tahun dan dapat
hafaz al-Quran ketika usia 9 tahun.
2. Ketika usia 12 tahun, beliau hafal kitab Al-Muwattok, karangan Imam Malik
3. Beliau banyak menghabiskan masa remajanya dengan menghadiri kelas-kelas
pengajian agama di Masjidil Haram
4. Beliau belajar dengan beberapa tokoh ulama hadis yang masyur seperti imam
Malik bin Anas dan Ibrahim bin Abi Yahya As-Sami.
Beliau juga mengembara ke Iraq, Parsi, Palestin dan Yaman untuk menuntut
ilmu.
|
|
KRITERIA
PENCAPAIAN :
|
Menjelaskan sumbangan Imam al
Syafie Rahimahullah kepada tamadun Islam.
|
1. Mengasas kaedah tertentu dalam mensabitkan hukum.
2. Mempersempitkan penggunaan akal dalam mensabitkan sesuatu.
3. Berijtihad mengikut tempat dan suasana.
4. Dengan golongan antihadis. Perdebatan ini disebutkan dalam kitab
Ar-Risalah.
5.
Beliau sangat teliti dalam mengutarakan pandangan khususnya dalam masalah
ibadat.
6.
Mazhab Syafie.
|
|
KRITERIA
PENCAPAIAN :
|
Menerangkan iktibar daripada
sejarah Imam al Syafie Rahimahullah.
|
1.
Kegigihan Imam Syafie dalam
menuntut ilmu.
2. Disiplin – sangat menjaga masa.
3.
Mengambil berat tentang pelajaran
Al Quran pada usia yang muda.
|
|
KRITERIA
PENCAPAIAN :
|
Sentiasa
mencontohi kegigihan Imam Syafie dalam menuntut ilmu
|
CADANGAN
AKTIVITI
|
|
1. Membuat kerja kursus
|
|
2. Kajian
perpustakaan.
|
|
3. Perbincangan
berkumpulan.
|
|
CADANGAN
PENTAKSIRAN
|
|
1.
Nyatakan riwayat hidup Imam Syafie
secara ringkas.
|
|
2. Nyatakan
sifat peribadi Imam Syafie yang wajar diteladani oleh seorang pelajar.
|
|
3. Senaraikan
sumbangan Imam Syafie kepada tamadun Islam.
|
|
4. Membuat
folio lengkap tentang riwayat hidup dan sumbangan tokoh terhadap tamadun
Islam.
|