Amalan Yang Dibawa Selepas Mati
Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi
Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah
(tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan
berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang
faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)
(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)
Pertama "Sedekah jariah" ialah harta benda yang
diwaqafkan kerana Allah Taala, seperti:
(1) Mewaqafkan sebuah kebun bersama hasil tanamannya untuk kebajikan umum. Atau mewaqafkan sebidang tanah untuk menjadi tapak masjid, surau, rumah anak yatim, madrasah, sekolah dan sebagainya.
(1) Mewaqafkan sebuah kebun bersama hasil tanamannya untuk kebajikan umum. Atau mewaqafkan sebidang tanah untuk menjadi tapak masjid, surau, rumah anak yatim, madrasah, sekolah dan sebagainya.
(2) Mendirikan - atau berkhairat ala kadarnya untuk mendirikan masjid surau,
rumah anak yatim, madrasah, sekolah dan sebagainya.
(3) Mendirikan rumah waqaf untuk kaum kerabat sahaja atau umum untuk
orang-orang miskin yang memerlukan tempat berteduh atau untuk disewakan dan
hasilnya dikhairatkan untuk kebajikan umum.
(4) Mendirikan rumah "musafir khanah" untuk persinggahan orang-orang
musafir yang memerlukannya.
(5) Dan lain-lain lagi yang termasuk dalam amalan yang diredhai Allah seperti
mendirikan hospital dan kutub khanah, mencetak al-Qur'an dan kitab-kitab Islam
serta buka-buka pengetahuan yang berguna dan sebagainya.
Amalan "waqaf" dalam Islam ini telah bermula semenjak zaman
Rasulullah s.a.w.(3) dan telah berkembang di negara-negara Islam hingga hari
ini dan seterusnya, malah ada yang datang membentuk "Kementerian Waqaf di
negara masing-masing.
Selagi harta benda yang diwaqafkan itu masih wujud dan dinikmati faedahnya olah umum maka tuan punya harta itu akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.
Selagi harta benda yang diwaqafkan itu masih wujud dan dinikmati faedahnya olah umum maka tuan punya harta itu akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.
Kedua: "Ilmu yang berguna atau bermanfaat kepada orang lain,"
yang tersebut dalam hadith ini ialah ilmu yang berhubung dengan agama Islam
secara khusus dan juga yang berhubung dengan kemajuan di dunia secara umum,
sama ada melalui syarahannya kepada murid-muridnya dan orang ramai, atau melalui
kitab-kitab dan buku-buku karangannya.
Selagi ilmu yang diajarkannya atau kitab-kitab dan buku-buku karangannya masih
wujud dan dinikmati faedahnya oleh umum maka ia akan mendapat pahalanya
berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.
Ketiga: "Anaknya yang soleh yang berdoa untuknya"
Doa anak kepada kedua ibu bapanya, sama ada anak itu orang yang soleh atau sebaliknya adalah baik dan berguna. Tetapi doa anak yang soleh lebih diharap tentang makbulnya.
Doa anak kepada kedua ibu bapanya, sama ada anak itu orang yang soleh atau sebaliknya adalah baik dan berguna. Tetapi doa anak yang soleh lebih diharap tentang makbulnya.
Sebab itulah Rasulullah s.a.w. menarik perhatian tentang kelebihan anak yang
soleh dalam hadithnya ini, supaya ibu bapa mendidik anak-anak masing-masing
dengan sebaik-baiknya sehingga anak itu menjadi orang yang berjaya di dunia dan
berjaya di akhirat.
Serentak dengan itu kedua ibu bapa akan mendapat rahmat disebabkan usahanya
mendidik anak-anaknya dengan sebaik-baiknya dan mendapat rahmat pula disebabkan
doa anaknya yang soleh itu.