KERAJAAN ABBASIYYAH
LATAR BELAKANG KERAJAAN
ABBASIYAH
- Diambil sempena nama bapa saudara Rasulullah; al-Abbas
- Penubuhannya adalah untuk merialisasikan idea keturunan bani hasyim yang menganggap tampuk pemerintahan islam lebih layak disandang oleh mereka
- Memerintah lebih daripada lima kurun yang bermula pada tahun 132h hingga 650h
Struktur Kerajaan
- Kerajaan ini mewarisi sistem khilafah secara warisan seperti juga kerajaan Bani Umaiyah.
- Ia dipimpin oleh 37 orang khalifah.
- Sistem pentadbirannya banyak diadaptasi dari sistem pentadbiran kerajaan parsi, ini disebabkan kerana karana aramai orang parsi yang memeluk islam dan menjawat jawatanpenting dalam kerajaan Abbasiyah.
- Sistem pemerintahannya beurutan seperti berikut;
- Khalifah - Ketua negara yang bertindak sebagai pemimpin tertinggi dalam wilayah islam.
- Al-wazir-Perdana menteri yang bertindak sebagai ketua pentadbir yang dibantu oleh menteri dan jabatan kerajaan.
- Ad-dawawin-Jabatan-jabatan kerajaan. Ia berada dibawah pengawasan al-kuttab (sekretari).
- Abu Abbas Abdullah Assuffah
- Abu Ja'far al-Mansur
- Harun ar-Rasyid
- Al-Makmun
FAKTOR KEGEMILANGAN KERAJAAN ABBASIYAH
Kestabilan
politik
- Dengan memberi perhatian sirius kepada pembasmian pemberontakan dan perbalahan puak.
Dasar
politik kerajaan Abbasiyah
- Memberi layanan yang adil kepada semua rakyat tanpa mengira bangsa dan keturunan.
- Menjalankan hubungan diplomatik yang baik dengan negara luar.
Kedudukan
Baghdad yang strategik
- Ia berada ditengah-tengah laluan para pedagang timur dan barat.
- Ia menjadi pusat kegiatan perdagangan & pusat pertemuan sarjana timur dan barat.
Perpaduan
antara kaum
- Memberi layanan yang adil kepada semua bangsa seperti Turki, Parsi dan Arab.
- Mereka diberi hak yang sama untuk menjawat jawatan dalam negara.
- Orang bukan islam juga diberi layanan baik selagi mereka tidak mengkhianati kerajaan Islam dengan cara bebas mengamalkan ajaran agama masing-masing.
Penghayatan
konsep kerja sebagai ibadat
- Konsep ini mendorong para sarjana untuk mengkaji tentang muamalat menurut islam.
- Umat islam terdorong secara aktif dalam bidang ekonomi hasil dari cetusan idea dan hukum hakam yang dihurai oleh para cendekiawan islam dalam konsep muamalat.