IBADAH KORBAN
Definisi
Apa yang disembelih daripada unta, lembu, kambing
atau kibas semata-mata menghampirkan diri kepada Allah pada hari raya. Asal
disyarakkan ibadat korban ini melalui firman Allah dalam ayat 2 surah
al-Kauthar yang bermaksud : Maka dirikanlah sembahyang kerana Tuhanmu dan
berkorbanlah. Maksud "nahr" dalam ayat ini mengikut pandangan yang
paling ramai dan sohih adalah membawa maksud korban binatang-binatang korban.
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh imam Bukhari
dan Muslim yang bermaksud bahawa nabi S.A.W telah mengorbankan dua kibas yang
mempunyai tanduk yang besar. Baginda menyembelih keduanya dengan tangan baginda
sendiri. Baginda menyebut nama(Allah) dan bertakbir. Baginda meletakkan kedua
luntut baginda di atas bahagian (berhampiran) tengkok keduanya.
Hikmat daripada pensyariatan ibadat korban
- Ibadat korban sama sebagaimana ibadat yang lain adalah untuk menghampirkan diri kepada Allah.
- Menghidup dan mengingatkan semula pengorbanan yang dilakukan oleh nabi Ibrahim dan anaknya nabi Ismail.
- Menghidupkan suasana bantu-membantu antara yang kaya dan miskin dengan ketibaan hari raya dengan sedikit bantuan daripada daginmg-daging korban yang disedekah.
- Mengeratkan lagi ukhwah Islamiah yang terbina dan menyiramkan ruh bermasyarakat.
Hukum ibadah korban
Hukumnya adalah sunat muakkad(digalakkan) tetapi
ia akan menjadi wajib dengan 2 sebab iaitu :
Pertama : Dia mengisyaratkan kepada binatang yang
berada di bawah peliharaannya yang baik untuk dikorbankan maka dia berkata :
"Ini adalah binatang korbanku" atau "Aku akan berkorban dengan
kambing ini" sebagai misalnya. Jika dia berkata sebagaimana tersebut maka
dia diwajibkan berkorban.
Kedua : Dia mewajibkan dirinya untuk mendekatkan
diri kepada Allah dengan korbannya seperti katanya : "Untuk Allah atasku
untuk berkorban". Maka dengan ini maka dia diwajibkan berkorban yang mana
ia menjadi hukum sebagaimana orang bernazar.
Mereka yang disuruh untuk melakukan ibadat
korban
Disunatkan melakukan ibadah korban ini kepada
mereka yang mempunyai syarat-syarat berikut :
- Islam dan tidak diminta kepada orang kafir
- Telah baligh dan berakal yang mana tidak dituntut kepada yang belum baligh atau pun gila
- Mempunyai kemampuan yang mana mempunyai kewangan yang berlebihan daripada nafkah untuk dirinya sendiri dan mereka yang berada di bawah tanggungannya samada makanan, tempat tinggal dan pakaian sepanjang hari raya dan hari-hari tasyriq iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah.
Binatang yang disyarakkan untuk dijadikan korban
Tidak sah untuk dijadikan binatang korban selain
daripada unta, lembu(termasuk kerbau), kambing(termasuk biri-biri dan kibas dan
seumpamanya). Ini adalah berdasarkan kepada maksud firman Allah dalam ayat 34
surah al-Haj : Dan bagi setiap umat telah Kami syariatkan penyembelihan
(korban), supaya mereka menyebut nama Allah terhadap binatang ternakan yang
telah direzekikan oleh Allah kepada mereka. Maka Tuhanmu ialah Tuhan yang Maha
Esa kerana itu berserahlah dirimu kepadaNya. Dan berilah khabar gembira kepada
mereka yang tunduk dan patuh(kepada Allah). Binatang ternakan(al-An'am) tidak
terkeluar daripada maksud jenis binatang yang tiga tadi. Ini kerana tidak
pernah diriwayatkan samada daripada nabi S.A.w sendiri atau pun sahabat tentang
binatang korban yang selain daripada tiga jenis tadi.
Mengenai binatang yang paling utama dari segi
kelebihannya ada ulama' yang mengatakan unta kemudian lembu dan seterusnya
kambing dan ada pula yang berpendapat kambing yang lebih afdhal.
Dibolehkan melakukan ibadah korban dengan
berkongsi tujuh bahagian daripada seekor unta atau pun lembu tetapi bagi
kambing hanya untuk seorang sahaja.Ini adalah mengikut kepada perbuatan
Rasulullah S.A.W dalam hadis yang diriwayatkan oleh imam Muslim daripada Jabir
telah berkata : Kami telah melakukan ibadah korban bersama Rasulullah S.A.W
pada tahun Hudaibiah seekor unta daripada tujuh bahagian dan lembu daripada
tujuh bahagian.
Kita juga diharuskan berkongsi satu daripada
tujuh bahagian samada daripada seekor unta atau lembu walau pun dengan niat
yang berbeza seperti ada yang berniat korban, ada yang berniat aqiqah, ada
untuk dijual dan ada untuk nazar dan sebagainya. Cuma hukum untuk daging
tersebut mengikut apa yang diniatkan oleh seseorang.
Syarat binatang korban
Pertama : Umur
Bagi unta mesti genap enam tahun dan setengah
berpendapat sudah cukup hanyan lima tahun.Manakala lembu atau kerbau apabila
berumur tiga tahun dan setengah berpendapat cukup dua tahun. Sementara kambing
dan seumpamanya telah genap dua tahun atau pun bersalin gigi iaitu gugur gigi
depannya walaupun belum cukup dua tahun iaitu biasanya enam bulan.
Dalilnya sebagaimana hadis yang diriwayatkan
oleh oleh imam Ahmad daripada Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar
Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sebaik-baik binatang korban
itu ialah kambing yang telah bersalin(gigi).
Kedua : Selamat daripada sebarang penyakit
Iaitu mesti selamat daripada sebarang aib yang
boleh menyebabkan kurangnya daging. Tidak sah korban kambing yang gila, tempang
yang jelas, mempunyai kecacatan atau penyakit dan terpotong sebahagian daripada
badannya.
Imam Tarmizi dan Abu Daud telah meriwayatkan
daripada al-Barra' bin 'Azib daripada nabi S.A.W telah bersabda yang bermaksud
: Empat perkara yang tidak dikira pada binatang korban : keaiban yang jelas
keaibannya, sakit yang jelas penyakitnya, tempang yang jelas ketempangannya dan
sakit gila.
Diqiaskan daripada empat kecacatan atau keaiban
tadi maka dikira apa yang seumpamanya merupakan perkara yang boleh menyebabkan
korban tidak dikira.
Waktu korban
Bermula daripada selepas terbitnya matahari hari
raya eidil Adha dengan kadar cukup untuk menunaikan dua rakaat hari raya dan
dua khutbah hari raya. Waktu ini berterusan sehinggalah terbenam matahari hari
tasyriq iaitu hari 11,12 dan 13 Zulhijjah.
Waktu yang paling afdhal (lebih baik) untuk
melakukan penyembelihan binatang korban adalah sebaik selesai menunaikan solat
sunat hari raya eidil Adha sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh imam
Bukhari dan Muslim: Permulaan apa yang kami mulakan dengannya hari ini adalah
solat, kemudian kami pulang maka kami sembelih korban. Maka sesiapa yang
melakukan demikian maka dia telah menurut sunnah kami. Dan sesiapa yang
sembelih sebelum itu maka sesungguhnya ia merupakan daging yang diberikan kepada
ahlinya bukannya daripada ibadah pada sesuatu....Makna khabar ini ialah sesiapa
yang sembelih binatang korban sebelum masuk waktu solat hari raya eidil Adha
dan berlalunya masa yang memungkinkan dia melakukan solat padanya maka
sembelihannya tidak dikira ibadah korban tetapi menjadi sembelihan biasa
sahaja.
Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Habban
daripada Jubir bin Mut'im telah berkata : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang
bermaksud : Dan setiap hari-hari tasyriq merupakan hari sembelih.
Apa yang perlu dilakukan dengan daging korban
Pertama : Sekiranya korban itu wajib seperti
nazar maka daging korban itu tidak boleh dimakan oleh oarng yang melakukan
korban itu dan juga semua ahli keluarga yang berada di bawah tanggungannya.
Sekiranya ada dikalangan mereka tersebut makan daripada daging korban itu maka
dia wajib menggantikannya samada dengan daging lain atau pun harga daging
dengan kadar yang telah dimakan.
Kedua : Sekiranya korban sunat maka dia boleh
memakan daging korbannya lebihan daripada apa yang telah disedekah.Yang lebih
afdhal dia makan sedikit daripada daging korban itu sebagai mengambil berkat
dan disedekahkan yang selebihnya. Untuk makan satu pertiga, satu pertiga untuk
disedekah kepada orang miskin dan satu pertiga selebihnya untuk dihadiahkan
kepada sahabat handai dan jiran-jirannya walaupun mereka kaya.Tetapi pemberian
kepada mereka yang kaya untuk dimakan bukannya untuk jualan berlainan dengan
pemberian kepada orang miskin adalah sebagai pemilikan samada untuk dia makan
atau dibuat apa sahaja yang boleh memberi manfaat kepada mereka.
Asal daripada hukum tersebut menurut kepada
maksud ayat 36 surah al-Haj : Dan telah Kami jadikan untuk kamu unta-unta itu
sebahagian dari syiar Allah, kamu memperolehi kebaikan yang banyak padanya,
maka sebutlah olehmu nama Allah ketika kamu menyembelihnya dalam keadaan
berdiri , Kemudian apabila telah roboh (mati) maka makanlah sebahagiannya dan
berikanlah makan oarng yang rela dengan apa yang ada padanya (yang tidak
meminta-minta) dan orang yang meminta-minta. Demikianlah Kami telah menundukkan
unta-unta itu kepada kamu, mudah-mudahan kamu bersyukur.
Bagi mereka yanmg melakukan korban juga diminta
memberi sedekah kulit binatang korbannya atau pun dia sendiri yang menggunanya.
Dia dilarang menjualnya atau pun memberinya kepada penyembelih sebagai upah
bukannya sedekah. Ini adalah kerana perkara itu boleh menyebabkan berlakunya
kekurangan daripada binatang korban dengan merosakkannya pada perkara yang
dilarang. Apa yang diriwayatkan oleh imam al-Baihaqi daripada nabi S.AW telah
bersabda yang bermaksud : Sesiapa yang menjual kulit sembelihan maka tidak
dikira korban baginya.