Kelahiran Imam Al-Syafie
Pengasas Madzhab Al-Syafie ialah Muhammad bin Idris
Al-Syafie. Beliau dilahirkan pada tahun 150 H, pada tahun yang sama dengan
kewafatan ulama besar yang hebat iaitu Imam Abu Hanifah (pengasas Madzhab
Hanafi). Sampai sebahagian orang mengatakan, "seorang imam telah meninggal
dunia dan lahir pula seorang imam yang lain".
Menurut Dr. Ahmad Nahrawi Abdus Salam, Imam Al-Syafie
dilahirkan di Gaza, Palestin. Desa Gaza ini berdekatan dengan sebuah kota yang
dikenali sebagai 'Asqalan. Dan kebanyakan kabilah yang tinggal berhampiran
dengan tempat lahir Imam Al-Syafie ini adalah orang-orang Yaman. Pendapat ini
turut dibentangkan oleh Prof. Muhammad Abu Zahrah. Seorang pengkaji sejarah,
Al-Himawi, berkata, "Pentakwilan ini bagus sekiranya riwayat-riwayat
tersebut Sahih."
Nasab Imam Al-Syafie
Menurut pendapat yang tepat, Imam Al-Syafie berketurunan
Quraisy dari jalur keturunan bapanya. Nama lengkap Imam Al-Syafie ialah
Muhammad bin Idris bin Al-'Abbas bin Usman bin Syafi'i bin Al-Sa'ib bin 'Ubaid
bin Abd Yazid bin Hasyim bin Abdul Mutallib bin Abd Manaf. Nasab Imam Al-Syafie
bertemu dengan Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam pada Abd Manaf.
Adapun ibu Imam Al-Syafie berasal dari keturunan
Al-Azd. Ini adalah berdasarkan riwayat yang sahih kerana Imam Al-Syafie pernah
berkata, "Ibuku berasal dari suku Azdi. Nama kunyahnya ialah Habibah
Al-Azdiyah." Tetapi, nama lengkap ibunya tidak dapat diketahui dengan
pasti. Apa pun, ibu Imam Al-Syafie seorang yang cergas dan pandai mendidik,
memang wajar jika sifat ibunya ini dijadikan tauladan.
Kembara Pertama Imam Al-Syafie
Buat kali pertamanya, Imam Al-Syafie telah dibawa oleh
ibunya melakukan perjalanan dari Palestin ke Mekah ketika Imam Al-Syafie
berusia 2 tahun. Dan perjalanan kedua Imam Al-Syafie ke Mekah adalah pada usia
Imam Al-Syafie 10 tahun. Beginilah sebagaimana yang diterangkan oleh Prof.
Muhammad Abu Zahrah.
Tujuan Imam Al-Syafie dibawa ke Mekah adalah untuk
mendekatkan dirinya dengan nasab keluarganya. Al-Khatib menulis di dalam
kitabnya, Tarikh Baghdad, bahawa Imam Al-Syafie berkata, “Saya dilahirkan di
Yaman (berdekatan dengan kabilah Yaman), kemudian ibu saya bimbang nasab saya.
Kata ibu saya: Kamu mesti berada di daerah asalmu, sehingga kamu jadi seperti
mereka. Ibuku bimbang nasabku akan hilang. Kemudian ibu mempersiapkan diri
untuk menuju kota Mekah. Saya tiba di kota Mekah, dan waktu itu usia saya baru
10 tahun. Lalu, ibu mula mengarahkan saya supaya mencintai ilmu pengetahuan.”
Imam Al-Syafie Hafaz Al-Qur’an
Kehidupan Imam Al-Syafie ketika kecil sangat miskin.
Ditambah pula dengan keadaannya yang yatim, sehingga ibu beliau tidak mampu
untuk membayar yuran pengajiannya. Namun, kecerdasan hafalan Imam Al-Syafie
telah menarik perhatian gurunya dan membuat gurunya itu senang hati.
Imam Al-Syafie telah menghafal Al-Qur’an sejak usia 7 tahun.
Guru mengaji Imam Al-Syafie pada ketika itu ialah Ismail bin Qisthantin. Dan
gurunya ini adalah merupakan seorang Syeikh di kota Mekah pada zamannya.
Kata Imam Al-Syafie, “Aku mengaji Al-Qur’an dengan Ismail
bin Qisthantin, sedang guruku mengaji dengan Syibl bin ‘Ibad dan Makruf bin
Misykan, kedua mereka mengaji dengan Yahya bin Abdullah bin Katsir, ia pula
mengaji dengan Mujahid, Mujahid mengaji dengan Ibnu ‘Abbas, Ibnu ‘Abbas mengaji
dengan Ubay bin Kaab dan Ubay bin Kaab mengaji langsung dengan Rasulullah SAW.”
Demikian salasilah pengajian Al-Qur’an Imam Al-Syafie yang mutawatir sehingga
ke Rasulullah SAW.
Hubungan Imam Al-Syafie dengan Al-Qur’an memang sangat
rapat. Hal ini berterusan sepanjang hidup beliau. Imam Al-Nawawi di dalam
kitabnya Al-Tibyan fi Adaabi Hamalah Al-Qur’an, berkata, “Di antara mereka yang
mengkhatamkan Al-Qur’an sekali dalam sehari semalam ialah Usman bin Affan RA,
Tamim Al-Daariy, Said bin Jubair, Mujahid, Al-Syafie dan lain-lain.”
Imam Al-Syafie Mendalami Bahasa Arab
Imam Al-Syafie sedar bahawa mustahil seseorang itu dapat
memahami makna-makna Al-Qur'an, hukum-hakam dan khazanah rahsianya tanpa
menguasai bahasa Arab dengan baik. Ini kerana Al-Qur'an diturunkan dengan
bahasa Arab yang fasih.
Kata Imam Al-Syafie, "Saya meninggalkan kota Mekah dan
tinggal di pedalaman Arab Badwi bersama suku Hudzail. Saya mempelajari adat
istiadat mereka. Ini kerana Hudzail adalah suku yang paling fasih berbahasa
Arab. Ketika kembali ke Mekah, saya sering membuat syair, menceritakan
kisah-kisah sastera dan menghuraikan riwayat-riwayat yang saya
perolehi".
Imam Al-Syafie melanjutkan ceritanya tentang suku Hudzail,
"Suku Hudzail itu seperti jin dari kalangan manusia. Mereka mampu melihat
kesalahan bahasa Arab yang orang lain menganggapnya sudah benar."
Kemampuan Imam Al-Syafie dalam bidang bahasa dan
kesusasteraan arab memang diakui oleh para ulama. Al-Ashma'i, seorang
yang terkenal dalam dunia kesusasteraan arab, berkata, "Saya telah
mendapat pembetulan tentang syair-syair Hudzail dari seorang pemuda
Quraisy yang bernama Muhammad bin Idris (Al-Syafie)."
Prof. Abdul Halim Al-Jundi pernah mengkaji dan menjelaskan
mengenai gaya bahasa yang sering digunakan oleh Imam Al-Syafie di dalam
kitabnya, Al-Imam Al-Syafie, iaitu:
(1) Kefasihan bahasanya.
(2) Kata-kata yang ringkas.
(3) Menyentuh perasaan pembaca.
Imam Al-Syafie Jaguh Sukan
Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam memang menggalakkan
umat Islam supaya memilih sukan memanah dan berkuda. Sukan ini jugalah yang
menjadi kebiasaan Imam Al-Syafie dalam kehidupannya.
Sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam:
وارموا واركبوا وأن ترموا Ø£Øب إلى من أن تركبوا
Ertinya: "Panah dan berkudalah! Memanah lebih aku sukai
buat kalian dari berkuda." Hadis riwayat Abu Daud, Al-Nasa'i dan Al-Hakim.
Al-Hakim berkata: Sanad hadis ini Sahih.
Imam Al-Syafie berkata, "Hobiku adalah memanah dan
mencari ilmu. Kehebatanku dalam memanah 10 persepuluh. Jika ada 10 sasaran memanah,
maka sepuluh itu jugalah yang terpanah (dengan tepat)."
Di masa lain Imam Al-Syafie berkata pula, "Saya suka
sekali memanah, sehingga seorang tabib memberi peringatan kepadaku agar tidak
berjemur kepanasan, kerana bimbang paru-paru rosak."
Al-Rabi' bin Sulaiman, salah seorang murid Imam Al-Syafie
bercerita, "Dulu Imam Al-Syafie sangat pandai berkuda dan benar-benar
berani. Ketika kudanya sedang makan, dia menjentik telinganya dan tiba-tiba
kuda itu melompat di atas punggungnya."
Imam Al-Syafie Hafaz Hadis
Keinginan Imam Al-Syafie terhadap ilmu-ilmu Islam semakin
membara. Setelah menghafal Al-Qur'an dan mendalami bahasa Arab, beliau
cenderung pula untuk mendalami ilmu Hadis. Memang beginilah 'Adab Mencapai
Mujtahid' yang sebenar.
Di dalam kitab Al-Muhaddits Al-Fashil ada kisah yang hampir
sama dengan kisah Imam Al-Syafie. Hafs bin Ghiyats berkata: Saya datang kepada
al-A’masy dan berkata kepadanya: Riwayatkanlah hadis kepadaku! Al-A’masy
bertanya: Apakah engkau sudah menghafal Al-Qur’an? Saya menjawab: Belum. Lalu
dia berkata kepadaku: Pergilah hafalkan al-Qur’an! Kemudian (jika sudah),
barulah aku bersedia meriwayatkan hadis kepadamu. Hafs berkata: Kemudian saya
pergi untuk menghafal al-Qur’an. Lalu, saya datang semula kepadanya. Dia
meminta saya untuk membaca al-Qur’an dan saya pun membaca (di hadapannya).
Setelah itu, barulah dia meriwayatkan hadis kepadaku.
Imam Al-Syafie telah mendapat khabar tentang seorang ulama
besar Madinah yang hebat dalam bidang hadis, iaitu Imam Malik. Majlis pengajian
Imam Malik dikenali sebagai Madrasah Ahli Hadis. Lantas, Imam Al-Syafie segera
meminjam kitab Al-Muwattha' susunan Imam Malik dari seorang kenalan di kota
Mekah. Kitab itu dibaca dan dihafalkan olehnya. Usianya ketika telah menghafal
kitab Al-Muwattha' ialah 13 tahun. Kemudian, Imam Al-Syafie berangkat pergi
berjumpa dengan Imam Malik di Madinah serta berguru dengannya sampai kewafatan
Imam Malik.
Imam Al-Syafie berhasil menimba ilmu hadis dan ilmu fiqh
daripada Imam Malik. Dan mazhab Imam Malik inilah yang juga merupakan mazhab
Imam Al-Syafie sebelum beliau berlepas diri dari mazhab Imam Malik. Demikian
ini telah diterangkan oleh Prof. Muhammad Abu Zahrah di dalam kitabnya, Imam
Al-Syafie.
Imam Al-Syafie turut dikenali sebagai "Pembela Hadis
atau Nashir al-Hadis" di kota Mekah. Seorang anak murid Imam Al-Syafie
yang bernama Ahmad bin Hanbal pernah ditanya tentang status Imam Al-Syafie sama
ada beliau seorang ahli hadis ataupun bukan? Lalu, Amirul Mukminin fil Hadis,
Imam Ahmad bin Hanbal berkata, "Ya, demi Allah, beliau adalah 'Ahli
Hadis'."
Imam Al-Syafie Pakar Fiqh
Diriwayatkan dari Al-Humaidi bahawa Imam Al-Syafie berkata,
"Ketika saya sedang berjalan untuk mempelajari ilmu nahwu dan
kesusasteraan Arab, tiba-tiba saya bertemu dengan Muslim bin Khalid Az-Zanji.
Ia bertanya: Wahai anak muda, kamu berasal dari mana? Dari keturunan orang Mekah,
jawabku. Dari kabilah apa?, tanya beliau lagi. Kabilah Abd Manaf, jawabku. Lalu
ia pun berkata: Bagus, bagus. Sungguh Allah telah memuliakanmu di dunia dan di
akhirat. Andai kamu gunakan kecerdasanmu untuk mempelajari fiqh, maka hal itu
lebih baik bagimu."
Sufyan bin 'Uyainah (guru Imam Al-Syafie) berkata,
"Kenabian merupakan anugerah Allah yang paling mulia. Anugerah yang paling
mulia setelah kenabian adalah ilmu dan fiqh."
Peristiwa dan kata-kata guru Imam Al-Syafie tersebut telah
mendorong beliau untuk menekuni fiqh secara serius. Kemudian beliau berguru
dengan ramai fuqaha' yang terkenal pada zamannya seperti Muslim bin Khalid
Az-Zanji, Sufyan bin 'Uyainah, Imam Malik bin Anas dan lain-lain.
Sebenarnya kefakihan Imam Al-Syafie sudah terserlah sejak
usianya masih muda remaja. Oleh sebab itu, beliau telah diizinkan oleh Muslim
bin Khalid Az-Zanji (Mufti Mekah) supaya memberikan fatwa ketika umurnya 15
tahun.
Pada kesempatan yang lain, Imam Al-Syafie menjelaskan
tentang syarat-syarat untuk menjadi mufti (pemberi fatwa), katanya, "Tidak
diperkenankan bagi siapa pun untuk memberikan fatwa mengenai agama Allah,
kecuali:
(1) Orang yang benar-benar menguasai Kitab Allah (Al-Qur'an).
(2) Mengetahui nasikh dan mansukh.
(3) Mengetahui Muhkam dan Mutasyabih.
(4) Mengetahui Takwil-Tanzil.
(5) Mengetahui Makkiyah-Madaniyah.
(6) Benar-benar mengerti maksud suatu ayat.
(7) Menguasai hadis Rasulullah SAW.
(8) Ilmu-ilmu hadis lainnya.
(9) Bersikap adil.
(10)
Mengetahui perbezaan pendapat para ulama.
Jika kesemua syarat ini telah dipenuhi, maka seseorang
diperkenankan untuk memberikan fatwa mengenai hukum halal atau haram. Tetapi,
jika persyaratannya masih kurang, ia tidak diperbolehkan memberi fatwa."
Seperti inilah yang dirakamkan dari kitab I'lamul Muwaqqiin karya Ibnu
al-Qayyim.
Prof. Muhammad Abu Zahrah di dalam kitabnya Usul
al-Fiqh telah menjelaskan bahawa Imam Al-Syafie adalah merupakan pendahulu yang
menulis dan membukukan penulisan tentang Usul al-Fiqh secara sistematik yang
dikenali sebagai kitab 'Al-Risalah'. Ini menunjukkan kefakihan Imam Al-Syafie
terhadap dasar-dasar ilmu fiqh dan segala cabangnya.
Imam Al-Syafie Pakar Debat
Imam Al-Syafie sangat pandai berdebat. Kehebatannnya
berdebat dan mengalahkan pihak lawan telah masyhur diketahui ramai. Sebagaimana
yang diceritakan oleh Yunus bin Abdul A'la bahawa sekiranya Imam Al-Syafie
sudah terlibat dalam perdebatan, maka dia akan terus mendebat lawannya sampai
dapat membungkamnya.
Pernah Imam Al-Syafie bercerita, "Saya terlibat dalam
perdebatan yang sengit bersama Muhammad bin Al-Hasan. Lalu, sedikit demi sedikit
saya mulai meruntuhkan argumen-argumennya."
Imam Muhammad bin Al-Hasan: Seseorang tidak boleh berdoa di
dalam solatnya kecuali doa yang redaksinya berasal dari Al-Qur'an atau
redaksinya sama dengan redaksi Al-Qur'an.
Imam Al-Syafie: Bolehkah seseorang berdoa seperti ini,
"Ya Allah, kurniakanlah aku makanan mentimun, bawang merah dan bawang
putih" atau "Kurniakanlah aku rezeki berupa makanan-makanan
tersebut", atau Keluarkanlah ia dari bumiku?"
Imam Al-Hasan: Tidak.
Imam Al-Syafie: Bukankah doa seperti itu memang terdapat di
dalam Al-Qur'an? Jika orang yang bersolat hanya boleh berdoa dengan doa yang
terdapat di dalam Al-Qur'an maka redaksi doa tadi ada di dalam Al-Qur'an.
Tetapi sekiranya kamu melarang doa yang bukan dari Al-Qur'an, kenapa kamu melarang
doa tertentu dan membolehkan doa tertentu?
Imam Al-Hasan: Bagaimana pula pendapatmu?
Imam Al-Syafie: Setiap redaksi doa yang diperbolehkan untuk
dibaca selain dalam solat maka doa tersebut boleh dibaca ketika solat, bahkan
disunatkan kerana solat merupakan media yang dapat mempercepat dikabulkannya
doa seseorang. Di samping itu, solat juga bererti bacaan dan doa. Dalam solat,
seseorang tidak boleh berkata-kata seperti perkataan yang biasa diucapkan
selain pada waktu solat.
Imam Al-Syafie juga pernah berdebat dengan Imam Ahmad bin
Hanbal tentang masalah orang yang meninggalkan solat.
Imam Al-Syafie: Hai Ahmad, apakah kamu menganggap orang yang
meninggalkan solat itu kafir?
Imam Ahmad: Ya.
Imam Al-Syafie: Jika jadi kafir maka bila pula ia menjadi
Muslim?
Imam Ahmad: Apabila orang itu mengucap dua kalimah
syahadah.
Imam Al-Syafie: Bukankah orang itu masih meyakini kalimah
syahadah dan tidak mengingkarinya?
Imam Ahmad: Ia boleh dianggap Muslim jika solat.
Imam Syafie: Solatnya orang kafir tidak sah dan seseorang
tidak boleh disebut Muslim hanya dengan solat sahaja.
Maka, Imam Ahmad pun terdiam dan perdebatan berakhir.
Romantik Imam Al-Syafie
Imam Al-Syafie telah berkahwin dengan seorang wanita yang
bernama Humaidah binti Nafi' bin 'Uyainah bin Amr bin Usman bin Affan. Pada
ketika itu, usianya 30 tahun. Pernikahan tersebut berlangsung setelah tragedi
kewafatan guru beliau, Imam Malik bin Anas. Disamping itu, Imam Al-Syafie juga
telah menikahi seorang budak perempuan (hamba).
Hasil pernikahan beliau dengan wanita yang berketurunan
Usman ini, dianugerahkan oleh Allah seorang anak lelaki dan dua orang anak
perempuan. Anak lelakinya yang sulung itu bernama Abu Usman Muhammad selaku
hakim di kota Aleppo. Manakala dua puterinya bernama Fatimah dan Zainab. Adapun
pernikahan denga budak perempuan (hamba), Imam Al-Syafie hanya dikurniakan
seorang anak yang diberi nama Al-Hasan bin Muhammad bin Idris yang meninggal
ketika masih kecil.
Ibnu Khillikan menuturkan bahawa Imam Al-Syafie berkata,
"Saya menikahi wanita yang berketurunan Quraisy dan sering saya candakan
(senda gurau) dengan bait syair:"
"Cinta bertepuk sebelah tangan adalah musibah"
Lalu isterinya menjawab:
Guru-guru Imam Al-Syafie
Imam Fakhr al-Razi telah menyebutkan guru-guru Imam
Al-Syafie yang sangat banyak jumlahnya. "Kami hanya akan menyebutkan
guru-gurunya yang masyhur dari kalangan mereka yang pandai dalam bidang fiqh
dan fatwa. Dalam karya ayahku Dhiya'uddin Umar bin Al-Hasan menyebutkan
jumlahnya 19 orang guru di antaranya 5 orang berasal dari Mekah, 6 orang
berasal dari Madinah, 4 orang berasal dari Yaman dan 4 orang berasal dari
Irak."
Dari Mekah:
1. Sufyan bin 'Uyainah. [Mufti Mekah]
2. Muslim bin Khalid Az-Zanji. [Mufti Mekah]
3. Sa'id bin Salim Al-Qaddah.
4. Daud bin Abd Rahman Al-'Aththar. [Banyak meriwayatkan
hadis]
5. Abdul Majid bin Abdul Aziz bin Abu Daud. [Banyak
meriwayatkan hadis]
Dari Madinah:
1. Malik bin Anas. [Mufti Madinah]
2. Ibrahim bin Sa'd Al-Ansari. [Banyak meriwayatkan
hadis]
3. Abdul Aziz Muhammad Ad-Darawardi. [Banyak meriwayatkan
hadis]
4. Ibrahim bin Yahya Al-Aslami. [Banyak meriwayatkan hadis]
5. Muhammad bin Sa'id (sebenarnya Ismail, bukan Sa'id) bin
Abu Fudaik. [Banyak meriwayatkan hadis]
6. Abdullah bin Nafi' ash-Shaigh. [Murid Senior Imam Malik
& sahabat Ibnu Abi Dz'ib]
Dari Yaman:
1. Muthraf bin Mazin.
2. Hisyam bin Yusuf. [Kadi kota Shan'a]
3. Umar bin Abi Salamah. [Sahabat Al-Auza'i]
4. Yahya bin Hasan. [Sahabat Al-Laits bin Saad]
Dari Iraq:
1. Waki' bin Al-Jarrah. -Kufah.
2. Abu Usamah Hamad bin Usamah. -Kufah.
3. Ismail bin 'Aliah. -Basrah.
4. Abdul Wahab bin Abdul Majid. -Basrah.
Murid-murid Imam Al-Syafie
Imam Al-Syafie mempunyai murid yang sangat ramai. Pernah
digambarkan oleh Ibrahim al-Harbi tentang ramai orang yang mahu belajar kepada
Imam Al-Syafie di saat beliau memperkenalkan fiqh barunya di Masjid Jami'
al-Gharbi, Baghdad, Irak:
"Ketika Al-Syafie datang ke Baghdad, di Masjid Jami'
Al-Gharbi terdapat 20 majlis fiqh rasional. Tetapi setelah Al-Syafie mula
memperkenalkan fiqhnya pada hari Jumaat, majlis fiqh rasional tersebut bubar
dan hanya tinggal 3 majlis saja, kerana majlis-majlis yang lain pindah ke
majlis Al-Syafie."
Berikut adalah sebahagian murid-murid Imam Al-Syafie.
Di Mekah:
1. Abu Bakar Al-Humaidi. [Mufti dan Ahli Hadis Mekah]
2. Abu Ishaq Ibrahim bin Muhammad Al-'Abbasi. [Ahli Hadis
Mekah]
3. Abu Bakar Muhammad bin Idris. [Sahabat Imam AL-Syafie]
4. Abu Al-Walid Musa bin Abu Al-Jarud. [Ahli Fiqh Mekah]
Di Baghdad:
1. Abu al-Hasan Ash-Shabbah Az-Za'farani. [Ahli Fiqh, Ahli
Hadis Baghdad]
2. Abu Ali Al-Husain bin Ali al-Karabisi. [Ahli Fiqh, Ahli
Hadis Baghdad]
3. Abu Tsaur Al-Kalbi. [Ahli Fiqh Mesir]
4. Abu Abdurrahman Ahmad bin Muhammad bin Yahya Al-Asy'ari.
[Ahli Fiqh, Ahli Hadis Baghdad]
5. Ahmad bin Hanbal. [Mujtahid Mutlak, Pengasas madzhab
Hanbali, Amirul Mukminin fil Hadis]
Di Mesir:
1. Harmalah bin Yahya Bin Harmalah. [Ahli Hadis Mesir]
2. Abu Ya'qub Yusuf bin Yahya Al-Buwaithi. [Imam Besar, Ahli
Fiqh Mesir]
3. Abu Ibrahim Ismail bin Yahya Al-Muzani. [Imam Besar. Ahli
Fiqh Mesir]
4. Muhammad bin Abdullah bin Abdul Hakam.[Ahli Fiqh Mesir]
5. Al-Rabi' bin Sulaiman bin Daud Al-Jaizi. [Ahli Fiqh
Mesir]
6. Al-Rabi' bin Sulaiman Al-Muradi. [Ahli Fiqh,
Muadzdzin di Masjid Jami' Fusthath- Jami' Amr bin Al-Ash.]
Pengembaraan Imam Al-Syafie
Sejak kecil Imam Al-Syafie telah mengembara dari Palestin ke
Mekah. Tujuan perjalanan ini adalah untuk merapatkan Imam Al-Syafie dengan
keturunannya. Selepas selesai menghafaz Al-Qur'an, maka Imam Al-Syafie
bercadang pula untuk mendalami ilmu bahasa dan kesusasteraan Arab bersama suku
Hudzail.
Setelah mendalami ilmi bahasa dan kesusasteraan, Imam
Al-Syafie terdengar khabar yang menceritakan tentang keunggulan Imam Malik.
Lalu, Imam Al-Syafie pergi bertemu dengan Imam Malik di Madinah untuk belajar
kepadanya ilmu hadis dan fiqh.
Imam Al-Syafie menyedari bahawa dia juga perlu mula bekerja
demi masa depannya dan bagi membiayai hidup keluarga. Demikian mendorongnya
menerima tawaran bekerja sebagai pegawai di Yaman. Tetapi, sebahagian
orang yang tidak senang dengan Imam Al-Syafie lantas memfitnahnya dan
menuduhnya sebagai Syiah. Imam Al-Syafie kemudian dibawa ke Iraq untuk dihukum
di depan Khalifah Harun Al-Rasyid. Mujurlah dengan kurniaan Allah, kepetahan
lidah Imam Al-Syafie dapat menyelamatkan nyawanya dari dihukum bunuh. Setelah
itu Imam Al-Syafie telah pulang semula ke Mekah dan mengajar di sana.
Sepuluh tahun Imam Al-Syafie telah meninggalkan Iraq, lalu
beliau berhasrat untuk hadir semula ke Iraq bagi memperkenalkan fiqh barunya.
Di sana, di Masjid Jami' Fusthath, Imam Al-Syafie telah didatangi ramai orang
yang hendak mempelajari fiqhnya. Beliau juga sempat menerbitkan kitabnya yang
berjudul 'Al-Hujjah'. Setelah berada 2 tahun di Iraq, lalu Imam Al-Syafie
kembali semula ke Mekah.
Namun, tidak lama kemudian Imam Al-Syafie berkunjung sekali
lagi ke Iraq buat kali ketiganya pada tahun 198 H. Kunjungan ini hanya sebentar
sekadar beberapa bulan sahaja. Ini kerana beliau berhasrat untuk berkunjung ke
Mesir. Beliau mula berkunjung ke Mesir pada tahun 198 H dan sampai ke Mesir
pada tahun 199 H. Inilah pendapat yang dekat dengan kebenaran.
Tujuan Imam Al-Syafie berkunjung ke Mesir adalah untuk
meneruskan perjalanan mencari ilmu pengetahuan serta menyebarkan fiqhnya.
Ketika berada di sana, beliau telah mengubah banyak pendapat lamanya kepada
pendapat yang baru setelah mengetahui dalil-dalil yang baru dan menemui
kekuatan serta kelemahan dalil-dalil. Akhirnya, beliau berjaya menyusun
penulisan baru yang dinamakannya "Al-Umm".
Kewafatan Imam Al-Syafie
Ketekunan Imam Al-Syafie dalam ilmu pengetahuan membuatkan
dirinya kurang rehat dan terkena penyakit yang amat berat. Muhammad bin
Abdullah bin Abdul Hakam menceritakan kondisi Imam Al-Syafie yang menderita
kesakitan, "Al-Syafie menderita penyakit buasir yang sangat parah dan
membimbangkan. Ia menyedari sakitnya itu kerana kurang penjagaan dan tidak
mempedulikan pantang-larang."
Akhirnya, Imam Al-Syafie wafat di Mesir pada malam Jumaat di
hari akhir bulan Rejab, 204 H selepas selesai melaksanakan solat Maghrib.
Al-Rabi' pula bercerita, "Dalam tidurku, saya bermimpi Nabi Adam AS
meninggal dunia. Lalu, saya tertanya-tanya tentang erti mimpi itu."
Ternyata selang beberapa ketika, ia mendapat khabar akan kewafatan Al-Syafie.
Karya Imam Al-Syafie
Sebuah atsar ada menyebut, "Ikatlah ilmu dengan
tulisan." Atsar ini memberikan motivasi kepada para ulama' supaya mereka
mencatatkan segala macam pengetahuan yang mereka miliki pada tulisan agar dapat
diwariskan kepada generasi seterusnya. Sememangnya penulisan merupakan salah
satu medium penyampaian ilmu pengetahuan.
Imam Al-Syafie sangat rajin menulis. Beliau sering menulis
karya apabila diminta oleh para ahli ilmu. Pernah ahli-ahli hadis meminta Imam
Al-Syafie mengarang penulisan khusus bagi mengkritik mazhab ahli ra'yi dan
membela mazhab ahli hadis. Lalu, Imam Al-Syafie pun menunaikan permintaan
mereka itu.
Di antara karya Imam Al-Syafie ialah:
1. Ikhtilaf al-Hadits. Kitab ini dikarang oleh Imam
Al-Syafie bagi membahaskan mengenai kehujahan hadis ahad secara khusus dan
membela sunnah secara umum.
2. Al-Hujjah. Ini merupakan karya Imam Al-Syafie ketika
beliau mengajar di Baghdad, Iraq. Kitab inilah yang membentangkan pendapat lama
(Qaul Qodim) Imam Al-Syafie dalam ilmu fiqh.
3. Al-Mabsuth. Kitab ini merupakan karya Imam Al-Syafie yang
menghidangkan beberapa tambahan dalam ilmu fiqh.
4. Al-Umm. Ini merupakan karya Imam Al-Syafie ketika beliau
mengajar di Mesir. Kitab inilah yang membentangkan pendapat baru (Qaul Jadid)
Imam Al-Syafie dalam ilmu fiqh.
Bibliografi:
1.
Al-Syafie karya Prof. Muhammad Abu Zahrah.
2. Al-Imam Al-Syafie fi Madzhabihil Qadim wal Jadid karya Dr. Ahmad Nahrawi Abdus Salam.
2. Al-Imam Al-Syafie fi Madzhabihil Qadim wal Jadid karya Dr. Ahmad Nahrawi Abdus Salam.
3.
Al-Tibyan fi Adaabi Hamalatil Qur'an karya Imam Al-Nawawi.
4.
Usul al-Fiqh karya Prof. Muhammad Abu Zahrah.
5.
I'lamul Muwaqqiin karya Imam Ibn al-Qayyim.
6.
Al-Ruh karya
Ibn al-Qayyim.