TAJUK:
MASALAH KUALITI PRODUK
TUJUAN:
Kertas Tugasan
ini adalah untuk bertujuan bagi menilai kefahaman pelatih-pelatih dalam
Prosedur dan Standard Kualiti di tempat kerja.
ARAHAN:
Anda dikehendaki menjawab semua
soalan yang terkandung dalam kertas ini dan dibenarkan merujuk kepada: Kertas Penerangan Z-009 /
M07 / P(1).
SOALAN :
Bahagian ini mengandungi lima soalan aneka pilihan dan
tiga soalan subjektif.
1. Apakah yang dimaksudkan dengan KUALITI?
A. Keupayaan menghasilkan produk yang
ciri-cirinya memenuhi keperluan pelanggan
B. Keupayaan mereka bentuk produk mengikut ciri-ciri pasaran semasa
C. Keupayaan menghasilkan produk mengikut ciri-ciri trend masa kini
D. Keupayaan menghasilkan produk yang mengikut ciri-ciri harga yang
mampu-milik.
2. Teknik Kawalan Kualiti yang digunakan untuk menerangkan punca-punca
berlakunya sesuatu masalah ialah:
A. Carta Pareto
B. Gambarajah Sebaran
C. Rajah Tulang ikan
D. Lembaran semakan
3. Histogram digunakan untuk
………………….
A. Mengesan sama ada produk berada dalam limit standard
B.
Mengesan
data pola taburan dalam limit standard
C. Mengesan hasil data dengan tepat dan ringkas
D.
Mengesan
masalah sebenar standard kualiti
4.
Pengurusan Kualiti mestilah:-
i.
Berorientasikan
pelanggan
ii. Berorientasikan produk
iii. Bermatlamatkan penambahbaikan yang berterusan
iv. Penglibatan sepenuhnya semua orang dalam organisasi
A.
i
dan ii
B.
i
dan iv
C.
ii
dan iv
D.
i,
iii dan iv
5. Standard kualiti adalah
A. penambahbaikan yang berterusan terhadap kualiti produk.
B. tatacara menentukan
cara-cara melaksanakan kerja bagi memastikan kualiti produk yang dihasilkan.
C. Suatu ukuran atau sukatan kualiti barangan yang diterima umum.
D. Penilaian terhad mutu barangan yang dihasilkan oleh sesebuah kilang.
6. Produk yang berkualiti ialah produk yang menepati keperluan pelanggan.
Nyatakan tiga (3) ciri-ciri produk yang
berkualiti.
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
(3 Markah)
7. Sekiranya
kualiti hasil keluaran kilang di mana anda berkerja ditolak (rejected),
apakah tindakan
yang perlu dilakukan untuk mengatasinya?
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
(2 Markah)
8. Nyatakan empat (4) ciri yang ada pada seorang
pengawas yang baik.
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
(4 Markah)
ULASAN PEGAWAI PENILAI :
|
||||
Tandatangan Pegawai Penilai
Nama :
|
Tarikh:
|
Ingin Menjana Pendapatan Sampingan Klik Di Sini http://www.theweeklypay.com/index.php?share=233973